Een product ontwikkelen met (bijna) garantie op succes

E

Voor de uitvinders onder ons is het een levenslange droom: een eigen product op de markt zetten. Dat is natuurlijk nog niet zo simpel en je moet bij het lanceren van een nieuw product met een boel zaken rekening houden. Je kunt niet zomaar even een product op de markt zetten. Hier is een bijzonder gerichte werkwijze voor nodig. Hierbij moet je rekening houden met een aantal zaken. Daarnaast is het verstandig om te werken op een duidelijk beschreven manier. Door op deze manier te werken maximaliseer je het effect en de kans op succes van je nieuw bedachte/te lanceren product. Een goed product dat aansluit op de behoeftes en wensen van jouw doelgroep verkoopt zichzelf.

Begin bij het concept

Dit noemen wij ook wel de concept design fase, hierin is het van belang dat je duidelijk inzichtelijk maakt hoe jij je product wilt gaan vormgeven. Welke eisen jij stelt aan de ontwikkeling van je product en hoe jij het product vormgeeft. De grootste fout die je kunt maken is te licht nadenken over deze blauwdruk. Een goed concept design bakent alle mogelijke risico’s perfect af.

De tweede stap: productontwikkeling

De tweede net zo belangrijke stap is productontwikkeling. Hierin zal het product vorm krijgen. Waarbij het belangrijk is dat je werkt in fases en sprints. Sprints zijn van belang, omdat dit de mogelijkheid biedt om flexibel te blijven. Kleine aanpassingen constant laten testen en veranderen waar nodig zorgt ervoor dat het product beter wordt en daarnaast logischer in elkaar zit. Ook sluit het product op deze manier beter aan bij de wensen en het beeld dat je doelgroep heeft van het product.

Marketing

De laatste stap is de marketing. De kans is groot dat jij het product ooit hebt ontwikkeld met het idee om te voorzien in een bepaalde behoefte. Jij liep tegen een probleem aan en zag jouw product als ultieme oplossing. Zorg dan ook dat je dit gegeven toepast in je uiteindelijke product en de marketing hiervan.